Принципи лікування хелікобактерної гастриту - медичний портал «»

гастрит без хелікобактер

Лікування гастриту - завдання досить складна, що вимагає активної участі в цьому процесі і самого хворого. Для того, щоб позбутися від гастриту необхідно не тільки регулярно приймати призначені лікарем препарати, а й ретельно дотримуватися спеціальної дієти.

Особливості терапії гастриту також пов'язані з тим, викликаний він інфікуванням шлунково-кишкового тракту хворого бактеріями хелікобактер чи ні.

Гастрит без хелікобактер

Гастрит без хелікобактер зустрічається набагато рідше, ніж та форма цього захворювання, яка пов'язана з інфекцією Helicobacter pylori. Поширеність так званого хелікобактерної гастриту надзвичайно висока - багато вчених поділяють ту точку зору, що в 90% випадків хронічного гастриту причиною захворювання є саме ці мікроорганізми.

Разом з тим, у частини хворих розвиток гастриту не пов'язане із зараженням цими мікробами і може бути обумовлено підвищеною секрецією шлункового соку і іншими порушеннями в роботі шлунково-кишкового тракту (ШКТ).

У разі нехелікобактерного гастриту провідну роль у розвитку хвороби починають грати чинники неінфекційної природи:

• нерегулярне харчування (великі перерви між прийомами їжі)
  • незбалансоване харчування (переважання в раціоні готових продуктів)
  • сидячий образ життя
  • переїдання
  • тривалий психологічний стрес
  • наявність харчової алергії
  • наявність хронічної інфекції в організмі
  • глистяні інвазії
  • куріння
  • зловживання алкоголем
  • необхідність тривалого прийому препаратів з побічним дратівливою дією
  • спадковий фактор.

Бактерії хелікобактер не є причиною і більшості випадків гострої форми гастриту, який частіше буває викликаний харчовими отруєннями, інтоксикацією побутовими хімічними речовинами або ускладненнями інфекційних захворювань.

Лікування хронічного гастриту, не пов'язаного з Helicobacter pylori. не передбачає прийому потужних антибактеріальних засобів, які використовуються для ерадикації (повного знищення бактерій) при хелікобактер асоційоване гастриті.

Однак і в цьому випадку хворим треба строго дотримуватися дієти. Для лікування нехелікобактерного гастриту, яке направлено в першу чергу на зниження кислотності шлункового соку, застосовуються інгібітори протонного насоса, блокатори H2-гістамінових рецепторів і прокинетики, що підсилюють моторику шлунково-кишкового тракту.

гастрит хелікобактер

Гастрит хелікобактер після відкриття бактерій Helicobacter pylori і, головне, встановлення їх ролі в розвитку як гастриту, так і виразки шлунка, прийнято вважати найбільш поширеною формою цього захворювання.

Але наявність в шлунково-кишковому тракті бактерій хелікобактер далеко не завжди призводить до розвитку запальних процесів. Гастрит розвивається не більше ніж у 10% -15% людей, які інфіковані такими мікробами.

Разом з тим, вважається, що до 90% всіх випадків хронічного гастриту пов'язані з інфікуванням ШКТ бактеріями Helicobacter pylori .

Завдяки створенню спеціальних методів діагностики виявити хелікобактер асоційований гастрит тепер можна з високою точністю.

Відповідно, якщо гастрит викликаний цими мікроорганізмами, будуть потрібні зміни в стратегії лікування - в цьому випадку, зокрема, виникає необхідність застосування антибактеріальних препаратів для знищення (ерадикації) таких бактерій.

Однак цю точку зору навіть зараз розділяють не всі лікарі - деякі гастроентерологи вважають, що потенційна шкода від побічних ефектів антибіотикотерапії хелікобактерної гастриту перевищує очікувану користь.

Хелікобактер асоційований гастрит

Хелікобактер асоційований гастрит є найбільш поширеною формою хронічної форми цієї хвороби. Роль бактерій Helicobacter pylori в розвитку різних захворювань шлунково-кишкового тракту була відкрита зовсім недавно - трохи більше 30 років тому.

Виявилося, що після проникнення в шлунок (а зараження може відбуватися при недотриманні правил гігієни і приготування їжі або при поганій стерилізації стоматологічних та інших медичних інструментів) бактерії хелікобактер починають виділяти 2 ферменту.

Один з них має здатність різко знижувати кислотність шлункового соку, а інший - розріджує шлунковий слиз.

Завдяки ці ферментам, бактерії забезпечують собі можливість проникати в клітини слизової оболонки шлунка.

У процесі життєдіяльності мікроби Helicobacter pylori виробляють особливі речовини цитотоксини, які ушкоджують клітини слизової шлунка. В результаті в шлунку розвивається хронічне запалення (гастрит) яке при тривалому перебігу може призвести до утворення виразки.

Існує кілька форм захворювань шлунково-кишкового тракту, викликаних діяльністю бактерій хелікобактер:

• носійство Helicobacter pylori. У цьому випадку немає симптомів хвороби, але ретельне дослідження слизової шлунка виявляє у нього початкову стадію хронічного гастриту
  • гострий гастрит при хелікобактерної ураженні слизової шлунка - явище дуже рідкісне. Зазвичай в цьому випадку гостра форма досить швидко переходить в хронічну.
  • хронічний атрофічний гастрит. Найбільш поширена форма хелікобактер асоційованого гастриту. Ділянки атрофії слизової оболонки шлунка спочатку виникають в місцях первинної колонізації бактеріями і поступово вони починають збільшуватися.

Існують ще 2 наслідки інфікування шлунково-кишкового тракту бактеріями Helicobacter pylori .

• хронічний гастродуоденіт (гастрит, що супроводжується запаленням дванадцятипалої кишки)
  • виразкова хвороба, яка завжди розвивається на тлі хронічного гастриту.